Det vil I løpet av oktober/november i høst bli utført myndighetspålagt branninspeksjon i sameiet. Alle beboere vil bli kontaktet av Gowens som utfører inspeksjonen. Der vil det bli gitt informasjon om hva inspeksjonen innebærer, og tidspunkter for inspeksjon i din leilighet. Inspeksjonen omfatter også kaldloftet og luken til loftet for leiligheter som har dette, så det er viktig at inspektørene får tilgang til det.
Med mindre seksjonseier selv har byttet ut sin egen brannvarsler nylig, så er brannvarslerne i sameiet i ferd med å gå ut på dato og vil bli byttet under inspeksjonen. Sameiet har fått til en god fellesavtale med en gunstig pris for nye varslere til kr 650,- inkl. mva. I tillegg er arbeid i forbindelse med utbytting inkludert i inspeksjonen og belastes ikke seksjonseier direkte. Selve brannvarsleren er seksjonseiers ansvar, og seksjonseier vil motta en faktura for denne. Skulle det oppstå ekstraarbeid for elektriker i forbindelse med bytte av varsleren, f.eks. på grunn av feil på strømledninger til varsleren så vil dette også faktureres seksjonseier.
Inspeksjonen omfatter også sjekk av slokningsutstyr som husbrannslage og eventuelt pulverapparat for de som har det. Dersom inspeksjonen avdekker skader eller mangler på husbrannslangen, så vil dette også utbedres og faktureres på lik linje med brannvarslere. Pris for ny husbrannslange er 1850,- inkl. mva.
Prisene gjelder pr. september 2022 med forbehold om justeringer frem mot inspeksjon.
Mvh
Styret